מה הסיפור של סטוריטלינג (STORYTELLING)

מה עכשיו. תגידו ??! #$%$%?

כבר למדנו שלספר סיפור זה העיקר ושסיפור אישי מוסיף לנו ערך,

אז מה כל הרעש על ה"סטוריטלינג" הזה…

גם אני סירבתי להיסחף לטרנד החדש שממש בלע את עולם המיתוג/שיווק/קופי

למישהי כמוני שעוסקת במיתוג ושיווק כבר אין מה לחדש,

אה….

נכון טעיתי ובגדול, הרשתי לעצמי להניח שיש משהו סטטי בעולם של "סטטיק ובן אל"

דור ה-Y, וואי וואיי

שהפך את המילה יציבות לגנאי ואת המילה משמעות לגולת הכותרת

כי כמו שמיתוג בבסיסו ממקד את הפעילות של העסק סביב הסיפור שלו

ככה סטוריטלינג מדייק את המסר, לכדי יצירת הזדהות

אולי נכון יותר להגיד מעביר את הפוקוס מהמוצר לסיפור שהוא מייצג

והוא לא הפך סתם ככה לטרנד, הסטוריטלינג הוא בעצם הסיפור של התקופה.

אז מה זה סטוריטלינג (STORYTELLING)-

בהגדרה היבשה- מדובר בדרך התקשורת שלנו לקהל היעד שקושרת את הזהות שלהם לזהות שלנו ומייצרת משמעות.

ייבש לכם מידי, זה בדיוק העניין…

התקשור הישיר כבר לא מדבר אלינו יותר, אנחנו צריכים להתחבר, לייצר הזדהות ולספק משמעות.

בעצם המותגים כבר לא שמים את עצמם בפרונט, אלא את הסיפור, לאו דווקא שלהם, (אם כי זה תמיד טוב).

לכל קהל יעד נספק את הסיפור שהוא יזדהה אתו. מי שהזיל דמעה בסרטוני הפרסום של נייקי בזמן האחרון, יתחבר בשנייה לרעיון של סטוריטלינג.

נייקי  ייצרה מגוון פרסומות שמספרות את סיפור ניצחון של ספורטאים עם קושי, בין אם בעקבות מחלה, מוגבלות פיזית, אישה בעולם של גברים, אישה שאוהבת נשים, לכל אחד ואחת יש סיפור עם משמעות, ודרך שהם היו צריכים לצלוח.

כשמגיע הרגע בסרטון שהם מנצחים את המגבלה של עצמם ואנחנו בשיא הרגש שלנו, מופיע המפורסם Just Do It עם הלוגו של נייקי. התחושה המידית שאני הרגשתי זה שנייקי היא היא האלוהים, מצילה את העולם, רואה דברים בגובה העניים, נכנסת עמוק לבשר, התאהבתי מחדש.

הסיפור, הוא סיפור שעומד בפני עצמו, מרגש בפני עצמו, גורם להזדהות, יוצר משמעות ונייקי הצליחו לקשר את כל זה אליהם דרך הספורט. קושי, התמודדות, ניצחון, נייקי. בום

היכולת למצוא את המקום שבו אני וקהל היעד שלי מתחברים, לייצר שם סיפור של הזדהות ומשמעות, זה סטוריטלינג!

וזה לא חייב בכלל להיעשות במילים, מספיקה תמונה אחת,

קחו את התמונה של קוקה קולה למשל, שמספרת לנו על רקדן, מוכשר, שמתאמן והוא בחר להביא איתו לעולם היפה הזה והשקט שלו, קוקה קולה.

סיפורה של תקופה-

Stability has left the building

הסטוריטלינג לא נולד סתם כך כי מישהו חיפש טרנד חדש, או נושא חדש לכתוב עליו בלוג. הסטוריטלינג מספר את התקופה.

דור שלם שמחפש משמעות, שלא מוכן להיות בורג, שלא יכול יותר לסבול את השעמום של 9 TO 5 שאפיין את שנות ה-80. שלא יכול לסבול שעמום בכלל!!! בואו!

חשוב להבין שיציבות היא כבר לא ערכית, אם עד לפני עשור, המילה יציבות הייתה סמל סטטוס, עם קונוטציה סופר חיובית. היום היא איבדה לגמרי מערכה,

הכל מודולרי, הכל זמני, גם התפקיד שלי וכל מה שמגדיר אותי יכול תוך שנה שנתיים להשתנות

תוסיפו לזה את הרעש הגדול והמריבה על תשומת הלב שלנו, מה שאנחנו קוראים לו בתעשייה

 Attention Spam ותבינו למה כולם מחפשים משמעות, למה כולם מחפשים להסתכל לך בעניים, אם אפשר גם קצת להפשיט אותך ולראות אם יש בינכם חיבור.  

"המלך הוא עירום וטוב שכך"

עוד דבר שמתכתב יפה עם התקופה, זו האמת העירומה והערכית, לא רק יציבות איבדה את המשמעות שלה גם השלמות או המושלמות.

מושלם הפך להיות לא אמין, לא אמיתי, כי מושלם לא קיים והיום זה ברור לנו יותר מתמיד. סיפור אמיתי זה סיפור עם חספוס, עם זיעה, עם שבר.

אם אנחנו מעוניינים לספר סיפור אמיתי, כדאי שנכלול בו את הרגעים הפחות יפים שלנו, את המשברים והחולשות שלנו, רק ככה נייצר הזדהות ומשמעות עבור הקהל שלנו.

סליחה שאני אומרת את זה, אבל מי שחלה, עבר משבר, יש לו נכות או מוגבלות מחזיק היום בערך מוסף. כדאי לו מאוד להשתמש בסיפור האישי שלו כדי לייצר הזדהות.

בקבוצת "אורקה"- עוצמה נשית, כבר כמה חודשים מספרת כל אחת מהנשים 10 דברים שאף אחד לא ידע עליה. גילויים מצמררים, לפעמים קשים מנשוא, לקרוא ולא להאמין. התגובות והחיבור שנוצר בקבוצה מתוך כאב והזדהות הוא בלתי ניתן לחיקוי.

איך עושים את זה

אומנות הסטוריטלינג, היא אומנות של משמעויות ותקשור ערכים.

ב"שיח של משמעויות" מוכרים סיפורים וחוויות, לא מוצרים,

כלומר זה ברור לקהל היעד, מה המוצר הזה עושה, אבל יותר מעניין אותו לדעת, מה הוא יגרום לו להרגיש, באיזה מקום הוא והמוצר מתחברים, מזדהים.

אם למשל המוצר שלנו  הוא רכב מוכר, שנוסע דרך כל הנופים היפים של ארץ ישראל, יחד עם המשפחה (כל סוגי המשפחות כמובן) ובדרך כולם שרים שירים מוכרים מהרדיו, אז בוודאי שאני אזדהה איתו

כי הוא מדבר על ערכים משותפים לו, ולי: אהבת הארץ, משפחה, מוזיקה, פטריוטיות, הישראלי הטוב, האיכותי. אני ארצה להזדהות אתו. מותג הרכב, במקרה הזה 'סקודה',  ייתפס בעניי עכשיו כאופציה נהדרת, כי אני שואף להיות בדיוק כמו כל מה שהוא משדר לי.

https://www.facebook.com/watch/?v=1127569177575158

סטוריטלינג לא תמיד חייב לרגש, הוא יכול גם בקלות ליצור מתח. בילדאפ!

חשוב, לבנות ציפייה נכונה לקהל היעד

תעשו את זה נכון ותצליחו ליצור טראפיק של סקרנים, אליכם לאתר/ערוץ תקשורת

רוב העסקים עושים את זה בשיווק שלהם ,הם משתמשים בהבטחה שאתה הכי צריך, "לפתור לך את כל הבעיות".

עסק לשיווק למשל, תמיד יבטיח שיפתור לך את הבעיה מספר אחת שלך, להביא לקוחות אל העסק. ככה הוא מביא לקוחות לעסק שלו ואם הסיפור שהוא מספר לך הוא אמיתי הוא גם ישפר לך את מצב הלידים, ויענה לך על הציפיות.

בילדאפ, נחשב גם הוא כצורה של סטוריטלינג, כי הוא מייצר ציפייה, מתח…הוא מייצר המשכיות.

אז איך ליישם את זה בעסק

באחת מההרצאות של ניר דובדבני, הוא שאל מישהי מהקהל לשמה ואז שאל לעיסוקה? קואצ'רית היא ענתה לו…, ניר התכוון להמשיך בנושא שדיבר בו ואז נעצר שניה ושאל אותה, מה באמת את עושה? מה את עושה כקאוצ'רית- "עוזרת לאנשים להגשים את הייעוד שלהם"

טיפ חשוב הוא אמר לכולנו, אם שואלים אתכם מה אתם עושים, אף פעם על תענו במקצוע, כמו ארץ עיר, כי אז אתם עוד כמה מיני רבים עם שלל הקונוטציות שנקשרות במקצוע. תספרו מה העשייה שלכם גורמת לאנשים.

ניר אולי לא הבין את זה, אבל זה סטוריטלינג,  להציג את הסיפור שלכם ולא את התבנית שאתם שייכים אליה

עולם המיתוג קורה לזה סלוגן, להבטחה שמבדלת ומספרת אתכם,

היום זה כבר מעבר, הערכים שלכם ומה שאתם מייצגים חשובים יותר מהשם שבחרתם לתת לעסק.

**תניחו בצד את המוצר הסופי ותדגישו את הערך והרגש שהוא עשוי לייצר עבור הקהל שלכם, ויש הרבה לכל מוצר.

מיתוג- מעל הכל ולפני הכל- כי מיתוג הוא האמצעי הראשון שמעביר את הסיפור שלכם ומשדר אותו החוצה בנראות מעוצבת. אסטרטגית מיתוג טובה תמצא את המקומות שסביבם צריך להתרכז הסיפור של העסק שלך.

סט ערכים- תאמצו לכם סט ערכים ותטמיעו אותו בד.נ.א של החברה שלכם. אם למשל אחד הערכים הוא "משפחה" תפנו לעובדים שלכם וללקוחות שלכם כמשפחה. אחרי שהטמעתם את הערכים בחברה תשדרו אותם החוצה ותספרו את הערכים שלכם בדרך שקהל היעד יתחבר אליהם.

 תכשלו- או יותר נכון אל תפחדו להכשל, כשאתם מעבירים פרזנטציה למשל, בין אם זה ללקוח, למשקיע או לצוות שלך, אל תשכחו לדבר על הקשיים בדרך, על הפדיחות שקרו לך כשהכנת את הפרזנטציה, תייצרו הזדהות ע"י ניפוץ העטיפה המושלמת.

מטאפורות- תשתמשו במטאפורות, למטאפורות יש יכולת להעביר משמעויות בצורה נהדרת. הן יכולות לספר סיפור שלם ולייצר משמעות בשתיים שלוש   מילים בלבד. למשל אם אנחנו חברה קטנה שמחפשת משקיע מספיק שנייצר סיפור של "דויד וגוליית"  כדי שסיפור שלם יבנה בראשם של קהל המשקיעים שלנו.

שובו של הערך

 למרות שהבאזז סביב הסטוריטלינג הוא לגמרי כאן ועכשיו, אפשר להגיד שהוא עושה קאמבק.

היכולת להעביר סיפור עם משמעות קיימת מאז ומתמיד, מהימים שהיו איורים במערות שסיפרו סיפור של שבט שלם על פני תקופה ארוכה.

גם המשמעות והערך לא נולדו היום פתאום, הם נדחקו הצידה ופינו מקום להתפתחות מואצת, שאפתנות, תחרותיות, יצירתיות, מחוץ לקופסה ועוד ועוד מושגים ששימשו אותנו במירוץ לתגלית הבאה. עכשיו שיש כבר הכל מהכל, הערך של עוד ועוד איבד משמעות. אנחנו מחפשים את הזהות שלנו ומתוך כך נתחבר רק למה שנזדהה איתו.

מקווה שנהנתם והשכלתם, 

מוזמנים לפנות אליי לייעוץ וכמובן למיתוג ושיווק תוכן…:)

צרו קשר

נעים מאוד

אני חופית, ארט דירקטורית לאסטרטגיה, מיתוג, ושיווק תוכן. התחלתי את דרכי ככתבת בידיעות אמריקה, אח"כ כעורכת מגזין. עריכת תוכן, ומציאת התכנים הנכונים לקהל היעד הם חלק ממה שמלווה אותי בבניית קונספט לעסקים, בידול ופיתוח שפה ויזואלית לעסקים.

עוד בלוגים בנושא

הרשמו לניוזלטר שלנו

Click edit button to change this text. Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit

CALL ME
+
Call me!
דילוג לתוכן